BLOG

Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?

Zayıf Akü Belirtileri: Akü Sorunlarını Anlama ve Çözüm Rehberi

Akü, araçlarda çeşitli sistemlerinin çalışmasını sağlayan önemli bir bileşendir. Ancak söz konusu bileşen, çeşitli nedenlerden dolayı zayıflayabilir. Akü sorunlarının nasıl anlaşılabileceği ve çözüm yolları ile ilgili ipuçlarını içeriğimizin devamında bulabilirsiniz.

Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?

Zayıf akü belirtileri denildiğinde en çok deneyimlenen durum marşın basmaması ve zorlanmasıdır. Aküdeki güç seviyesi yetersizse, marşa bastığınızda yalnızca tıkırtı sesi geldiğini fark edebilirsiniz. Bu duruma ek olarak kontak anahtarını çevirdiğinizde gösterge panelindeki ışıkların normalden soluk yandıklarını gözlemleyebilirsiniz. Benzer şekilde farlar ve iç aydınlatma zayıf olabilir.

Akü zayıflamasına işaret eden belirtiler arasında elektronik aksamların çalışmaması durumu bulunur. Radyodan cam açma-kapama mekanizmasına ve klimaya kadar tüm elektronik sistemlerin çalışmasında aksamalar oluşabilir. Peki, akü zayıfsa nasıl anlaşılır? Akünün ideal güç seviyesinin altında olduğu uyarı lambası aracılığıyla anlaşılabilir. Ani elektrik kesintisi gibi durumlar söz konusuysa multimetre ile voltaj ölçümü gerçekleştirilebilir.

Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?

Zayıf Akünün Araç Performansına Etkileri

Akü bitme belirtileri baş gösterdiğinde, araç performansında aşağıda sıralanan etkilere neden olabilir.

  1. Akü zayıfladığında, marş motorunun performansı düşer. Bu durumda araç ya hiç çalışmaz ya da motor çalışmaya geçmek için aşırı zorlanır.
  2. Aküdeki gücün yeterli seviyede olmaması, elektrik aksamına bağlı sistemlerde aksaklıklara yol açar. Farlar sönükleşirken cam mekanizmaları yavaşlar. Klima ve ısıtıcı debisinde fark edilebilir ölçüde azalma meydana gelir. Radyo ve multimedya sistemi kesintili olarak çalışır.
  3. Zayıf akünün araç performansına yönelik etkileri söz konusu olduğunda, merkezi kilit ve alarm sistemi ile alakalı aksamalar da unutulmamalıdır. Böyle bir senaryoda merkezi kilit sistemi devre dışı kalırken araç alarmı hatalı çalışabilir.
  4. Akü zayıfladığında, elektronik kontrol ünitesi ve yakıt enjeksiyon sistemi yeterli enerjiyi alamaz. Dolayısıyla motorda düzensiz rölanti, yani titreme durumu gözlemlenebilir. Ayrıca hızlanmada aksaklıklar oluşabilir ve sensörler doğru veri iletemeyeceği için yakıt tüketimi artabilir.

Zayıf Akünün Araca Zararları Nelerdir?

Zayıf akünün zararları sıralanırken ilk sıraya alternatörün aşırı yüklenmesine bağlı hasarlar yazılabilir. Çünkü akü, aracın çalışması için yeterli gücü üretemez. Bu nedenle alternatör aşırı yük altında çalışmak durumunda kalarak aşırı ısınır ve ömrü kısalır. Tıpkı alternatör gibi marş motoru ve elektrik aksamı da zayıf aküden dolayı hasar görebilir.

Akü zayıfladığında, start-stop sisteminin bozulması gibi bir durumla karşılaşabilirsiniz. Hatta sürüş esnasında ani elektrik kesintilerine bağlı kontrol kaybı meydana gelebilir. Aküden kaynaklı arızalar, yalnızca aracın sistemlerini etkilemez. Sıvı kaçakları nedeniyle akünün kendisinde ve kablolarında korozyon oluşabilir.

Akü Zayıflamasının Nedenleri ve Önlemleri

Akü zayıflaması nedenleri ve bu durumlara karşı alınabilecek önlemler şu şekilde listelenebilir:

  • Akü zayıflamasının başlıca nedeni, yetersiz ve düzensiz şarjdır. Bu sorunun önüne geçmek amacıyla haftada en az 1 kere 30 ila 60 dakika arasında sürüş yapılmalıdır. Ayrıca alternatör ve şarj sistemi düzenli kontrol edilmelidir.
  • Elektrik kaçağı veya diğer ismiyle parazit akım, araç kullanılmıyorken aküyü zayıflatabilir. Kaçak olasılığının önüne geçmek için düzenli ölçüm yapmak yeterlidir.
  • Soğutma sistemi ile farların ve radyonun yoğun kullanımı, aküyü zayıflatabilir. Bu duruma karşı alınabilecek en pratik önlem ise elektrikli ekipmanları gereğinden fazla çalıştırmamaktır.
  • Düşük sıcaklıklar, akünün içerisindeki kimyasal reaksiyonu yavaşlatır. Aküde zayıflamaya yol açan bu durumu önlemek için araç, soğuk havalarda kapalı ortamda tutulabilir. Akü koruma örtüsü kullanmak da faydalıdır.
  • Akülerin verimli çalışma süreleri, 3 ila 5 yıl arasında değişir. Özellikle 4 yılı aşan aküler için değişim planını devreye alabilirsiniz.

Akü Bittiğinde Araba Nasıl Çalıştırılır?

Akü biterse arabayı çalıştırma tekniği nedir? sorusuna verilebilecek ideal yanıt, takviye kablosu ile şarjdır. Söz konusu tekniğin kullanılabilmesi amacıyla aküsü sağlam başka bir araca ihtiyaç duyulur. Güvenli bir alanda yapılması gereken işlem öncesinde araçların kontağı kapatılır. Ardından kırmızı ve siyah kablolar, her iki aracın aküsündeki aynı kutuplara bağlanır. Araçları çalıştırıp birkaç dakika beklendiği takdirde bitmiş durumdaki akünün şarj olması sağlanabilir.

Akü bittiğinde aracı çalıştırmak için ayrıca düz vitesli modellerde itme yöntemi kullanılabilir. Daha güvenli çözüm içinse yol yardımına başvurulabilir.  

Aküden Kaynaklanan Diğer Arızalar

Aracın farklı sistem ve parçalarında aküden kaynaklı çeşitli arızalar gerçekleşebilir. Yaygın gözlemlenen sorunlara ek olarak yakıt pompasında ve enjektörde hasar oluşabilir. Bu durumun kaynağı, akü düşük güç sağladığı için söz konusu parçaların yeterli basınç üretememesidir. Yakıt pompası ve enjektördeki arıza sonucunda araç çalıştıktan sonra stop edebilir veya yakıt enjeksiyonu düzensiz hale gelebilir.

Akü düşük voltaj sağladığı için ABS ve ESP gibi güvenlik sistemleri arızalanabilir. Sorun, ilgili sistem hata ışıklarının yanmasıyla varlığını hissettirir. Sürücü, bu belirti dışında fren sistemlerinde performans düşüklükleri deneyimleyebilir. 

Akü Bakımı ve Değişimi İçin İpuçları

  • Akünün kullanım ömrünü uzatmak amacıyla kutup başları düzenli olarak temizlenmelidir. Temizlik işleminin ardından kutup başlarının yağ tabakası ile koruma altına alınması faydalıdır.
  • Akü bakımı esnasında elektrolit seviyesi kontrol edilmelidir. Yani kapalı tip akülerde, sıvı seviyesinin plakaların hizasında olmasına özen gösterilmelidir.
  • Araç, soğuk havalarda açık mekan yerine mümkünse kapalı bir yere park edilmeli ve akü üzerine koruyucu örtü serilmelidir.
  • Akü kullanım süresi kontrol altında tutulmalıdır. 4 yıllık kullanım sonunda değişim yapılmalıdır.
  • Değişim işlemi sırasında önce negatif, ardından pozitif kutup sökülmelidir. Yeni akü yerleştirilirken ise bir öncekinin tersi sırayla kutuplar bağlanmalıdır.

Trafikte karşılaşabileceğiniz her türlü duruma hazırlıklı olmak için online trafik sigortası teklifi almaya öncelik verebilirsiniz. Kendi aracınızda oluşabilecek riskler ve yol yardımı gibi avantajlar içinse online kasko teklifi için başvuruda bulunabilirsiniz.


İlgili diğer yazılar