Uçakta veya Havaalanında Bagaj Kaybolursa Ne Olur?
Hava yolculuğu ve havaalanları, dünya çapında insanları ve yerleri birbirine bağlayan hayati kanallar olarak hizmet verir. Havalimanları, hareketli faaliyet merkezleridir ve her gün milyonlarca yolcuya kesintisiz seyahat deneyimi yaşatır. Aynı zamanda check-in işleminden uçağa biniş kapılarına kadar, yolcuların ihtiyaçlarını karşılayacak mağazalar, restoranlar, dinlenme salonları ve hizmetler dahil olmak üzere çok sayıda olanak sunar. Havalimanları, sıkı tarama prosedürleri ve protokolleri ile emniyet ve güvenliğin sağlanmasında önemli bir rol oynar. Ek olarak, havalimanları yerel ekonomilere önemli ölçüde katkıda bulunur. İstihdam yaratmakta ve turizm ve ticareti de teşvik eder.
Uçakta veya havaalanında yolculuk sırasında elbette bazı sorunlar da yaşanır. Uçağı kaçırmak, uçakta overbooking durumuna maruz kalmak, bagajın ağırlık sınırını geçmesi, uçak içinde ya da havaalanında bagajın kaybolması gibi sorunlar seyahat planlarını aksatabilir ve yolcuların hayal kırıklığına uğramasına neden olabilir.
Havaalanında bavul kaybolması uçak seyahatlerinde oldukça yaygındır ve bu durum rahatsızlık ve strese neden olur. Ancak bilinçli ve sakin davranılması bu problemin çözümünü hızlandıracağı gibi zararı da minimuma düşürür.
Uçakta Valiz Kaybolması
Uçakta valiz kaybolması durumunda yolcular, genellikle eşyalarını bulmaya yönelik bir panik ve stres yaşar. Ancak böyle bir durumda yapılacak süreçleri bilmek problemin daha sakin ve kolay atlatılmasına yardımcı olur. Uçakta kaybolan bagaj fark edildiğinde, öncelikle havayolunun kayıp bagaj ofisine bildirilmelidir. Uçuş bilgileri, bagaj etiketi numarası ve eksik eşyaların açıklaması gibi ayrıntıların yazılmalıdır. Havayolunda ilgili ofis, yolcunun bilgilerinin olduğu bir dosya açarak yolcuya bir talep numarası verir. Yolcudan, eksik ya da kayıp eşyalarının içeriğini ve değerini ayrıntılarıyla açıklayan bir kayıp bagaj raporu doldurması istenir. Kayıp bagaj ofis personeli, bagaj takip sistemini kullanarak ilgili bagaj için sistem üzerinde bir arama başlatır. Bagajın bulunduğu yerle ilgili herhangi bir güncelleme olup olmadığını kontrol ederek yerini bulmaya çalışır.
Yolcu, kayıp bagaj aramalarının durumuyla ilgili olarak havayolu şirketinden periyodik güncelleme bilgisi alabilir. Bagajın 24 ile 48 saat içinde bulunamaması durumunda, havayolu şirketi, kaybolan eşyalar için bagajın değerine göre ve havayolunun bagaj sorumluluk politikasında belirtilen belirli sınırlara tabi olarak yolcuya tazminat teklif eder ve yolcu, kaybolan eşyaları için tazminat alır. Bagajın bulunması durumunda ise havayolu teslim aldığına dair imzalı evrak karşılığında bagajı yolcuya teslim eder.
Uçakta bagaj kaybolması durumunda yolcuların, kayıp bagaj işlemlerinin belirtildiği talep numaraları ve bagajın içindeki eşyalara ilişkin makbuz veya satın alma evrakları gibi tüm belgeleri saklamaları önemlidir. Çünkü havayoluyla iletişime geçmeleri veya tazminat talebinde bulunmaları durumunda bu belgelere ihtiyaç duyulacaktır.
Havaalanında Valizim Kayboldu
Uçak seyahati yaparken kayıp bagajı olan herkesin ağzından duyacağınız ilk cümle; “Havaalanında valizim kayboldu ne yapmalıyım?” olur. Havaalanında valiz kaybolması durumunda havayolu şirketi yolcunun günlük masraflarını ve kaybolan eşyaların maddi değerini yolcuya geri öder ancak bu süreçte kayıp bagajı işleme almak için hemen harekete geçmek çok önemlidir.
Havaalanında bagaj kaybolursa yapılması gereken birkaç adımı şöyle sıralayabiliriz:
- Yapılması gereken ilk şey havaalanında Kayıp ve Bulunan Eşya Bürosu’na giderek ofis temsilcisiyle konuşmak en hızlı çözümdür. Yetkili kimse bulunmadığında havayolunu aramak da bir diğer seçenektir. İlgili kimseyle konuşana kadar havaalanından ayrılmamak gerekir.
- Havaalanında kayıp bagaj işlemlerinin yapılması için beraberinde biniş kartının, kimlik ya da pasaportun ve bagaj fişinin mutlaka hazırlanması gerekir.
- Kimlik doğrulamasının ardından PIR raporu denilen bir form doldurulur. Bu formun eksiksiz ve doğru bilgilerle okunaklı bir şekilde doldurulması gerekir. Formu doldururken bagaj içinde gümrüğe tabi veya kıymetli bir eşya olup olmadığı belirtilmelidir. Bagajın bulunması durumunda içi açılıp kontrol edileceği için verilen bilgilerin birbiriyle uyuşmaması cezai yaptırıma sebep olur.
- Doldurulan formdaki bilgiler, yetkili personel tarafından World Tracer denilen global bir sisteme kaydedilir ve kayıp bagajı arama çalışmaları başlar. Arama çalışmaları ilk 5 gün devam eder. Bu 5 günlük süre içinde yolcunun mağduriyetini gidermek için havayolu şirketi tarafından yolcuya hijyenik malzeme paketi verilir.
- Belirtilen 5 gün içinde kayıp bagajın bulunmaması durumunda valizin içinde bulunan eşyaların detaylı ve fiyatlı listesi girilerek daha detaylı araştırma yapılması talep edilir.
- Bu sürenin sonunda herhangi bir geri bildirim gelmezse, seyahat edilen havayolu şirketinin sitesinden bagaj aksaklık bildirimi sayfasından yeni bildirim oluşturulur. Bu bildirime; valizin şekli, markası ve rengi gibi detaylar ile içindeki eşyaların ayrıntıları yazılır. Bu bilgiler araştırmanın sağlıklı yapılması için çok önemlidir.
- Bu araştırmanın sonunda kayıp bagajın bulunmaması durumunda ise havayolu şirketi yolcuya tazminat ödemekle yükümlüdür ancak bu tazminat değeri valizin içindeki eşyaların karşılığı olmayıp valizin ağırlığı karşılığında ödenen tutardır.
Seyahat sigortası, öngörülemeyen durumlara karşı yolculuk yapan kişiye maddi koruma sağlar. Seyahat esnasında en yaygın sorunlardan biri olan bagaj kaybı, seyahat planlarını bozabilir ve rahatsızlığa neden olur. Ancak Sompo seyahat sigortası poliçesi ile seyahat edenlerin kaybolan eşyaları için yaşadıkları stres azalır. Çünkü Sompo Sigorta’da yapılacak olan seyahat sigortasının kapsamı genellikle havaalanında kaybolan valiz veya eşyaların değerinin geri ödenmesini içerir ve yolcunun belli başlı eşyalarının hızlı bir şekilde değiştirebilmelerine de yardımcı olur.